Beurs van Berlage: BN’ers in de Reclame

Van Loekie de Leeuw tot Bram Moszkowicz en van Wim Sonneveld tot Sylvie Meis, allemaal kwamen ze aan bod bij de tentoonstelling ter ere van 100 jaar reclame in de Beurs van Berlage. De tentoonstelling BN’ers in de reclame toont aan de hand van verschillende tijdvakken en tijdgeesten de geschiedenis van de Nederlandse reclame. Het laatste tijdvak is genaamd Dichtbij (2006 tot nu), maar is dit een goede benaming voor de hedendaagse reclame of zijn er andere namen aan te koppelen?

Eerst even een stapje terug in de tijd. Het heeft niet heel lang geduurd voordat de eerste Bekende Nederlanders te zien waren in reclame-uitingen. BN’ers zijn een voorbeeld voor de consument en dat is dan ook de reden dat ze (nog steeds) te zien zijn in reclames. De consument moet het product wat de BN’er aanprijst ook kopen om op deze manier net zo te worden als de BN’er. Het product is de koppeling tussen de BN’er en de consument, stapje voor stapje komen deze twee dichter bij elkaar.

Opmerkelijk is de lengte van de commercial die in de loop der jaren aanzienlijk is afgenomen. Enkele getoonde voorbeelden in de tentoonstelling laten de wijze waarop de commercial is gemonteerd goed zien. Uiterste rust zodat de boodschap centraal komt te staan. Geen flitsende of snelle montages maar pure rust. Natuurlijk was de zendtijd destijds niet zo duur als tegenwoordig, maar buiten dat blijft het een opmerkelijke verschijning. Toch komt de boodschap in combinatie met een langer tijdsbestek op die manier goed over en dat valt nu ook terug te zien in opkomende commercials waarbij storytelling centraal staat.

Het laatste tijdvak in de tentoonstelling is dus ‘Dichtbij’. BN’ers zijn door programma’s als RTL-Boulevard en ShowVandaag constant bij de consument in de buurt. Elke beweging wordt vastgelegd en niets blijft onopgemerkt. Maar er is nog een stapje verder, want zijn de BN’ers niet eigenlijk gelijk aan de consument? Door social media is contact met een celebrity een fluitje van een cent, net als met ieder ander persoon. Daarnaast is het de consument die dagelijks opmerkelijke filmpjes en foto’s deelt van zowel vrienden als BN’ers. Samen zorgen zij er dus voor dat een boodschap of reclame-uiting het internet over gaat. Een celebrity zit dus eigenlijk in een ‘vriendenkring’.

Wanneer de tentoonstelling 105 jaar reclame over een paar jaar wederom te bewonderen is, kunnen we er een andere tijdsgeest aan toevoegen. Consument en BN’er zijn één en gelijkwaardig. Het verschil in status zal altijd blijven bestaan, maar contact is vele malen makkelijker en het product is niet langer de koppeling. Tijdvak 2013 tot toekomst: ‘Samen’.

2Reacties

  • Jolijn / 30 april 2014 6:07

    Ik ben benieuwd Remi! In ieder geval een goede tentoonstelling.

    • Stercq / 30 april 2014 6:09

      De grens zal in ieder geval steeds verder vervagen. En ja, zeker een toffe tentoonstelling!

Laat een reactie achter