Het visuele web

Het visuele web kwam een aantal keer voorbij in de lijstjes met trends voor 2015. Van alles stond erin, van webdesign trends tot technologietrends. Maar er kwam één trend steeds weer voorbij. Een trend die voor veel verandering gaat zorgen. Maar hoe speel je nu in op deze trend? Hoe ga je om met het visuele web?

Definitie het visuele web
Het visuele web omvat alle online platformen (social media platformen) waarbij het gebruik van visuele uitingen als foto’s, video’s en infographics centraal staat. Voorbeelden hiervan zijn Vine, Pinterest, Instagram, Twitter Video en Flickr. Op deze platformen wordt via beelden gecommuniceerd met volgers, vrienden en de rest van de wereld.

Contentmarketing
Het visuele web past natuurlijk perfect in de kracht van contentmarketing. Door onder andere op bovenstaande platformen waardevolle content te plaatsen, wordt er meer interactie met de doelgroep gecreëerd. Content hoeft namelijk niet alleen maar tekst te zijn, maar bestaat ook zeker uit visueel materiaal. Hierbij ligt de nadruk wel op échte waarde- en betekenisvolle content. Wanneer er zonder plan of aanleiding iets online geplaatst wordt, zal de interactie met de doelgroep matig zijn.

Facebook is de grootste?
Als je denkt aan visuele content met veel interactie, komt waarschijnlijk als eerste Facebook bij je op. Echter zorgt het gebruik van Facebook en YouTube niet meer voor de meeste interactie met de doelgroep. Instagram is inmiddels zowel een concurrent voor Facebook als voor YouTube. Hoewel Facebook eigenaar is van Instagram, is Instagram toch de ‘grootste’ als het gaat om het visuele web en daarbij behorende interactie. Doordat Facebook de like en share acties van organisaties heeft verboden, moeten er nieuwe manieren gevonden worden om interactie met de doelgroep op te wekken. Bij Facebook kan dit voor organisaties grotendeels alleen nog maar betaald. Hierdoor zijn andere platformen groeiende. Een voorbeeld hiervan is Snapchat dat sindskort de Discover functie heeft toegevoegd. Deze functie geeft organisaties een plek om hun visuele content te delen.

Hoe ga je nu om met het visuele web?
Een goede vriendschap met het visuele web kan enkel door relevante en goede content (visuals) te plaatsen. Weet wat je doelgroep waardeert en krijg er een hoop interactie voor terug. Gebruik hierbij niet alleen de bekende wegen, maar focus op nieuwe platformen (Vine, Instagram, Tumblr etc.). Door op deze platformen de doelgroep te voorzien van content, is goede interactie een feit!

Geen reacties

Laat een reactie achter