Eindejaars Check Up

Hoe doe ik een eindejaar check-up?

En dan is het alweer zover, 2016 is bijna voorbij. Het jaar is wederom voorbij gevlogen en van de verschillende plannen en ideeën die begin dit jaar gemaakt werden, is weinig terecht gekomen. De website moest opgefrist worden, de positie in Google laat nog wat te wensen over, social media is nog steeds niet volledig ingezet en ga zo maar door.

Waarschijnlijk herkent u zich in dit soort situaties en is hier afgelopen jaar weer niets van gekomen. Daarom bieden de laatste dagen voor het nieuwe jaar nog mooi de tijd voor een eindejaars check-up, maar hoe begin je daarmee?

Website check-up
Een website wil je natuurlijk het gehele jaar door up-to-date houden, maar het is ook logisch dat dit onderhoud vaak ondergesneeuwd raakt onder andere werkzaamheden. Daarom is hieronder een kort vragenlijstje samengesteld die u als handvat kunt gebruiken om online een goede start van het nieuwe jaar te maken!

– Is er een back-up van de website? [Doe dit voorafgaand aan de volgende stappen]
– Is uw CMS-website bijgewerkt met de laatste versies? Zijn de plug-ins bijgewerkt?
– Is de informatie op uw website up-to-date? Staan alle werknemers erop? Klopt de ‘Over ons’-pagina nog? Werkt het contactformulier?
– Passen de afbeeldingen op de website nog bij het bedrijf? Moet ik andere foto’s laten maken? Heb ik zelf nog nieuwe foto’s?

– Zitten er fouten in mijn pagina’s? [Check dit met W3C Validator]
– Hoe zit het met de snelheid van mijn website? Is deze door de aanpassingen vertraagd? Is het acceptabel? [Check dit met Google PageSpeed]

– Wat gebeurt er als ik Google op de naam van de organisatie? Kloppen de gegevens van Google Mijn Bedrijf nog? Zijn er ‘dode’ links naar de website?
– Kloppen de Google Adwords-campagnes nog? Wil ik meer gaan adverteren op Google? Met welke zoekwoorden eigenlijk?

Social media check-up
Naast de website is social media vaak ook geen onderdeel van de dagelijkse routine. Het is natuurlijk afhankelijk van uw organisatie of social media een grote of kleine invloed heeft op het bereiken van uw klanten. Mocht dit een grote invloed zijn dan is het belangrijk om ook de social media goed te controleren.
– Kloppen alle logo’s, headers en kleuren nog op social media? Kloppen de beschrijvingen nog?
– Welke social media gebruiken wij eigenlijk? Wanneer zijn er voor het laatst berichten geplaatst?
– Moet ik niet meer gaan focussen op een minder aantal social media? Kan ik social media onderdeel maken van mijn werkroutine?
– Kloppen mijn persoonlijke social media nog? Moet ik een nieuwe profielfoto? Wat staat er in de beschrijving over mijzelf?
– Moet ik een nieuwjaarswens plannen?
Als laatste kunt u natuurlijk nog kijken naar de strategieën rondom uw website en social media. Is er sprake van een online marketingstrategie of worden deze platformen onderhouden op basis van impulsen? Mocht er sprake zijn van een strategie dan is het natuurlijk belangrijk om te kijken of alle doelen zijn behaald. Is dit niet het geval, dan is het goed om na te gaan waarom deze doelen niet zijn behaald en welke belangrijke lessen daaruit getrokken kunnen worden.

Denkt u dat u deze eindejaar check-up zelf niet kunt uitvoeren? Neem dan vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Stercq wenst u fijne feestdagen en een krachtig en creatief 2017!

P.s.
De laatste tip: vergeet niet (indien dit niet automatisch gaat) het jaartal in de footer van uw website te veranderen in 2017!

Geen reacties

Laat een reactie achter