Modetrends?

Vaak krijg ik de vraag wat Trendwatching precies is. Een aanvulling daarop is meestal: ‘Oh wacht, dat is toch iets met modetrends?’ Meestal moet ik de mensen die denken dat ze aan mij een nieuwe stylist of mode trendwatcher hebben teleurstellen. Trendwatchen gaat niet (alleen) over mode. Daarom zal ik uitleggen hoe modetrends tot stand komen.

Modetrends ontstaan net als vele andere trends op straat. Gewoon in de maatschappij. Er komt geen modeontwerper aan te pas. Enkel een trendwatcher die verschillende opvallende dingen opmerkt. Het zijn dus puur signalen die hij noteert waarna hij er vervolgens mee aan de slag gaat.

Wat zijn de achterliggende waarden? Of waardoor komt deze ontwikkeling tot stand? Enkele vragen die de trendwatchter op het gebied van mode zich afvraagt. Wanneer hij dit duidelijk in kaart heeft en wanneer hij een goed advies van de ontwikkeling kan concluderen legt hij dit voor aan verschillende modemerken. Vaak worden trendwatchers al vanuit deze modemerken op zo’n onderzoek gezet.

De merken gaan vervolgens aan de slag met de trends die de trendwatcher heeft opgespoord. Ze gaan het verwerken in nieuwe kledinglijnen of passen bestaande ontwerpen iets aan. Dit alles wordt verspreid onder de retailers die er vervolgens een marketingplan omheen bedenken voor in hun winkels. Hier zit alles in verwerkt, van een folder voor in de brievenbus tot aan de winkelinrichting. Wanneer dit allemaal in gang is gezet en uitgevoerd is, loopt de consument de winkel binnen en zien de ‘Trends voor het voorjaar” hangen. Het is dus diezelfde maatschappij die de ‘trends’ weer kopen. De cirkel is daardoor weer rond.

Dus mag het hierbij voor eens en altijd duidelijk zijn wat een mode trendwatcher precies doet en hoe dan zo’n trend tot stand komt. Vraag me daarom alsjeblieft niet weer of ik iets met mode doe, want ik vind mode best interessant maar trendwatchen is veel breder!

Geen reacties

Laat een reactie achter