Wat kost een website?

Wat kost een website?‘, of ‘Hoe duur is een website?‘ zijn veel gestelde vragen bij het bouwen van een nieuwe website. Deze vragen zijn echter niet direct te beantwoorden met een mooi bedrag. Er zitten namelijk veel onderdelen in een website die van belang zijn voor de prijs. Om deze vraag goed te beantwoorden is onderstaand stappenplan opgesteld waarbij duidelijk wordt waaruit de prijs nu eigenlijk bestaat.

Kosten domeinnaam
Een website is geen website zonder dat er een domeinnaam aan verbonden zit. Want zonder domeinnaam is het onmogelijk dat de bezoeker de website ziet. Daarom is een van de eerste vragen of er al een domeinnaam is vastgelegd. Wanneer dit het geval is wordt er gekeken of er daarbij ook een hostingpakket aanwezig is waar de website geplaatst kan worden. Vaak is het hierbij ook mogelijk dat er e-mailadressen worden aangemaakt met de domeinnaam achter de @ (naam@domeinnaam.nl).
Is er geen domeinnaam vastgelegd, dan moet dit als eerste worden gedaan. Er wordt gekeken welke passende domeinnamen nog vrij zijn of dat er een domeinnaam moet worden overgekocht. Wanneer dit allemaal vast ligt kan er verder worden gegaan.

Verschillende websystemen
Een lege domeinnaam zegt natuurlijk niks over jezelf, je bedrijf of je instelling. Daarom moet de daadwerkelijke website op de domeinnaam komen te staan. Op welke manier dit is, is afhankelijk van het systeem. Want in hoeverre wil je zelf de website bij kunnen werken? Wil je alles zelf doen, of wil je niks zelf doen? Op basis van deze vragen en jouw technische kennis wordt er een systeem bepaald waarmee je uit de voeten kan. Voorbeelden van systemen zijn:

  • WordPress
  • Joomla
  • HTML/CSS
  • Drupal
  • Tumblr
  • eCommerce (webwinkel systemen)

Elk systeem heeft z’n voor- en nadelen, maar door goed af te stemmen wat de wensen zijn met betrekking tot het onderhoud is een goede keuze vaak snel gemaakt.

Wensen van de klant
Maar wat is er dan allemaal mogelijk op dat systeem? Alles. Jouw wensen kunnen eindeloos zijn, maar aan de hand van een brainstorm komen we erachter of het gaat passen in de (huis)stijl en/of (nieuwe) marketingstrategie. Vaak gaan de wensen over kleuren en lettertypes, maar deze factoren spelen geen rol in de prijs. Of het nu rood of geel is, dat maakt voor de prijs niet uit. Wel is het van belang of de website exact op maat gemaakt moet worden of dat er gebruik wordt gemaakt van een template. Het voortborduren op een template heeft als voordeel dat er minder uren nodig zijn, wat dus relatief goedkoper is. Maar het op maat maken van een website is unieker (en dus duurder).
Daarnaast is het van belang in hoeverre er beeldmateriaal en teksten aanwezig zijn. Wanneer deze content nog gemaakt moet worden, zullen er meer uren in het project worden gestoken zodat de ‘vulling’ van de website ook eruit komt te zien zoals jij dat wil.

Implementaties voor een website
Ook de implementaties die je aan de website toe wilt voegen zijn van belang voor de prijs. Een responsive website is een voorbeeld van zo’n implementatie. Oftewel, moet de website ook geoptimaliseerd zijn voor de smartphone, tablet en phablet.
De vindbaarheid van de website wordt vaak standaard ingebakken bij een website. Hierin zit de integratie met Google Analytics en eventueel Webmaster Tools. Echter is deze vorm van vindbaarheid maar een basis. Wil je een complete SEO of SEM strategie dan zijn hier uiteraard weer kosten aan verbonden.
Een laatste voorbeeld van een implementatie is de integratie met huidige bestaande systemen. Maak je al gebruik van sociale media of heb je een nieuwsbrieven systeem, dan is het mogelijk om dit allemaal te implementeren in de website.

Nazorg
Nadat er enkele feedbackmomenten zijn geweest en de website op alle vlakken is getest zal de website daadwerkelijk online gaan. Dit lijkt voor velen de laatste stap, echter is er ook sprake van nazorg. Want de eerder afgesproken nazorg zal hier plaatsvinden. Beheer je de website niet zelf (of alleen een gedeelte) dan is er vaak sprake van een onderhoudscontract. Dit contract is opgesteld op basis van de website en zorgt ervoor dat de ontwikkelaar de website bijhoudt. Hierbij lever je zelf input terwijl het technische gedeelte door de ontwikkelaar wordt gedaan.

Kortweg gezegd is bovenstaande samen te vatten aan de hand van een simpele som, namelijk:
Domeinnaam + systeem + wensen + implementaties + nazorg * tijd = uw prijs

De prijs van een website hoeft niet hoog te zijn. Door te weten waaruit de kosten van een website bestaan is het goed in te schatten of jij waar voor je geld krijgt! Om dit uit te drukken in bedragen zit het maken van een website vaak tussen de € 1.500,- en € 15.000,-. Uiteraard afhankelijk van jouw wensen.
Ben je hierdoor nu nieuwsgierig geworden, zijn er nog vragen niet beantwoord of zoek je een nieuwe website, neem dan gerust contact op!

Geen reacties

Laat een reactie achter