Winkelen in de toekomst

De online privacy discussie is inmiddels bij iedereen welbekend. Vooral negatieve verhalen zijn hierbij vaak het gespreksonderwerp. Aankoopsuggesties, algoritmen en cookies zijn de oorzaak van deze negatieve verhalen. Echter is dit allemaal wel vanuit het gezichtsveld van consument. Want er zit ook een positieve kant aan deze discussie. Winkelen in de toekomst, maar hoe dan?

Loop een willekeurig stadscentrum binnen en het valt op dat er verscheidende panden leeg staan. Winkelketen failliet, verhuisd of opgeheven, genoeg redenen voor lege etalages. Vaak komt dit door het niet meegroeien met de bewegingen in de markt, of door het niet inspelen op trends.

Online meegroeien is namelijk in de huidige tijdsgeest iets wat bijna een ongeschreven regel is en daar speelt privacy een grote rol in. Het boek ‘The Wisdom of the Crowd’ is waarschijnlijk wel bekend. Kortweg: een groep weet vaak meer dan een enkel persoon.

Dus stel je voor dat je net een nieuwe jeans hebt gekocht in een webshop. Eigenlijk wil je er nog wel een tof shirtje bij kopen wat er goed bij past. Hoe fijn zou het dan zijn als het algoritme kan aangeven wat er goed bij de vorige aankoop (de jeans) past qua uitstraling én wat de rest van Nederland vind van deze combinatie en wat zij daarbij kochten (waar dan ook op het internet).

Naar mijn mening een toevoeging voor elke webshop, maar dat houd natuurlijk wel de consumenten uit de winkel. Daarom zou de winkel, de fysieke plaats van de jeans, zich nu puur moeten richten op de ‘experience’ die je daar krijgt. De focus zou dus moeten liggen op de webshop. De vraag is namelijk hoe lang fysieke winkels nog zullen bestaan.

Want nu we al via de webcam onze kleding kunnen passen, digitaal precieze kledingmaten kunnen aangeven en de Oculus Rift in opkomst is, lijkt het einde van de fysieke winkels in zicht. Virtueel via de Oculus Rift door de winkel lopen en vervolgens aankopen doen is natuurlijk ideaal. De overgangsfase van de fysieke winkels na de online winkel is dus allang bezig. Focus dus als winkelier puur op de online beleving om over enkele jaren mee te draaien in de top van het winkelen 2.0.

Geen reacties

Laat een reactie achter